Pala del Teller

La serra de Sant Gervàs s’erigeix a manera de fortalesa rocosa encavalcada entre el Pallars Jussà i l’Alta Ribagorça. D’est a oest, aquest bastió gegantí es prolonga des dels colls de la Basseta i de la Pedra Picada (sobre la vall del riu Flamisell) fins a la vall de la Noguera Ribagorçana (a tocar de la Ribagorça aragonesa). El seu vessant nord davalla cap als llogarets ribagorçans d’Adons i Perves; mentre que la cara sud, molt més abrupta i encinglada, pren el sol del Pallars Jussà, amb la Torre de Tamurcia i Espluga de Serra contemplant unes parets gairebé inexpugnables. En aquest sector meridional s’aplega un conjunt de valls conegur amb el nom de la Terreta, que està envoltada per un bon reguitzell de muntanyes igualment espectaculars: al nord, la ja mencionada serra de Sant Gervàs; a l’est, l’alineació de les carenes de les Set Comelles, Camporan, l’Estall, Pui de Lleràs i serra de Castellet; al sud-est, la serra de Gurp o del Codó; al sud, els cingles de Sant Cosme, Espills i Roca Roia, sobre la petita vall d’Escarlà; i a l’oest, la Noguera Ribagorçana recull les aigües que reguen tots aquests cims, turons, comes i valletes. Indrets inclosos en l’Espai Natural Protegit de la Vall Alta de Serradell-Terreta-Serra de Sant Gervàs.

La travessa de la serra de Sant Gervàs pel pas del Portús, combinada amb l’ascensió a la Pala del Teller i/o a l’Avegoda d’Adons, és l’excursió més emblemàtica de la zona però, degut a la seva complicada logística, vaig optar pel recorregut que detallo a continuació.

Es tracta d’una ruta circular amb inici i final al prat que trobem només arribar al llogaret d’Adons i on podem deixar el vehicle. (Veure’l al Google Maps)

kmDescripció
0,00Aparcament. Just a l’entrada del prat a ma dreta veiem una senyal vertical de la Xarxa de camins de l’Alta Ribagorça i una marca de GR. Dedueixo que es tracta del GR 3 Sender Central de Catalunya, actualment en fase de construcció i homologació, concretament falten les etapes del Pirineu (de la 8 a la 16). Seguim el camí en direcció Sant Roc, Curan i Trepadús que va baixant pel que sembla un torrent entre camps de cultiu.
0,31Canviem de direcció (NO-306º) i ens trobem amb una pujadeta amb una barana de fusta.
0,39Cap al NE-018º distenguin la Pica de Cervi  i cap a l’esquerra (N-001º) lo Corronco tots dos 💯 cims essencials. Entre tots dos veiem la Pica Cerví d’Erill o Cap dels Vedats d’Erta.
1,78Creuem el barranc dels Obacs i trobem una balisa de fusta. Continuem per la seva llera.
1,93Una balisa de fusta ens indica que deixem el barranc i comencem a pujar més decididament.
2,21Travessem una petita tartera en diagonal.
2,37Iniciem una llarga llaçada cap a la dreta.
2,45I ara cap a l’esquerra.
2,68Coll de Sant Roc d’Adons (1463m). Senyalització vertical. Deixem el GR que continua cap a Trepadús i Viu de Llebata i girem tot pujant per dins del bosc en direcció S-SO.
3,10Arribem al peu de una petita paret rocosa que resseguirem pel seu peu girant cap a la dreta en direcció O-SO – 250º . Aviat tenim bones panoràmiques de les Maladetes i el Turbón mentre el camí va pujant escalonadament.
3,95Ja hem sortit del bosc i podem veure molt millor el Turbón, el Cotiella, el Pico de Posets i les Maladetes.
4,14Canvi de direcció S-SE – 254º. Avancem per corriols on anirem trobant alguna fita per terreny pobre de vegetació i on predomina el boix.
6,04Anem pujant superant diversos turonets i ens acostem al caire del cingle. Mirant cap enrere per on venim les vistes es van eixamplant
6,22Cota sense nom (1865,4m). Estem al caire del cingle i davant nostre s’aixeca el cim de la Pala Alta. Seguim prop del caire sense un camí prou definit.
6,79Pala del Teller (1889,3m). 💯 cims essencial. Vèrtex geodèsic que no consta a la base de dades del ICC. Talaia excepcional de la Terreta; a les vistes que ja teníem mentre pujàvem, cap a Aragó, ara hem d’afegir les de les muntanyes del Prepirineu i Pirineu Català. Just en la mateixa línia que dibuixa la Serra de Gervàs cap a llevant albirem la Torreta del Cadí i el Pedraforca.
A partir d’aquest punt el camí està més definit i comencem a perdre altura.
7,20Veiem a sota, 500 m més avall en la nostra vertical, l’ermita de Sant Gervàs.
Antigament, el 19 de juny se celebrava l’aplec de sant Girvàs, amb un romiatge des dels pobles de la Terreta fins a l’ermita de sant Gervàs i sant Protàs que es troba enlairada en els vessants meridionals de la Serra de sant Gervàs. Aquest aplec esdevenia l’autèntica Festa Major de la Terreta.
7,38En comptes de seguir el camí que abandona el caire del cingle continuem rectes.
7,63la pendent afluixa una mica i comencem a dirigir-nos cap a la plana que es veu cap a la nostra esquerra.
7,80Enllacem amb el camí més evident.
8,08Intuim, més que veiem, un gran esvoranc uns metres cap el nord. Deixem el camí i ens acostem per on millor podem per veureu millor.
8,13Graller del Portús. Impressionant avenc que l’abundant vegetació no ens permet admirar com cal.
Tornem al camí.
8,49Bifurcació. Per la dreta aniríem al Portús.
Continuem cap a llevant.
8,51Bifuracació. Fita i marques de GR. Suposadament corresponen a l’etapa 8 del GR 3 que baixen cap a Adons.
Continuem, ara pujant, anant a buscar un altre cop el caire del cingle. Aquest tram està una mica emboscat.
9,31En aquest punt tenim una bona perspectiva del Faro d’Avall, un promontori que haurem de superar abans d’arribar a l’Avegoda.
Continuem pujant.
9,52el Faro d’Avall (1820m) Ara tenim una vista immillorable de l’Avegoda i del recorregut que hem de fer.
Baixem uns metres fins a trobar un corriol que ens durà al cim.
9,82l’Avedoga d’Adons (1839,4m). Vèrtex geodèsic (257081001). A les vistes anteriors afegim, cap a migjorn, un gairebé primer pla del Pui de Lleràs; 💯 cims essencial. El Cadí i el Pedraforca emblanquinats agafen protagonisme.
En aquest punt podem tornar per on hem vingut fins agafar el GR per anar a Adons. Nosaltres per tal de fer una circular i no tirar enrere comencem a baixar en direcció nord. Terreny bastant dret però esglaonat.
10,28la presencia de pedres s’accentua formant tarteres prou solides per baixar bastant comodament. Girem a NO i seguim baixant.
10,47la pendent és massa forta i comencem una travesia cap a ponent cercant el millor punt per tornar a baixar.
10,66Comencem a baixar en direcció a la planura que tenim a uns 100 metres.
10,95Un cop al prat tirem cap a ponent tot seguin rastres de corriols, segurament fets pel bestiar, anant a cercar el camí del Portús.
11,72Enllacem amb el camí del Portús just on hi ha una balisa de GR. Ara ja no el deixem fins a Adons.
12,64el camí fa un gir a l’esquerra (NO) fent una llarga llaçada.
12,82Canvi de direcció E.
12,93Bifurcació. Senyalització vertical. Per la dretaaniriem a la Creu de Ferri. Continuem en direcció a Adons.
13,09Bifurcació. Senyalització vertical. Per l’esquerra aniriem al tancat d’un cam de pastura. Continuem pujant uns metres
13,29Senyalització vertical. Inici/final dels camins el Portús i Creu de Ferri. Travessem un tancat i entrem al prat on tenim el vehicle,
13,36Aparcament. Fi de l’excursió.