Itinerari de Natura de Sant Pere d’Aüira

Imatge

IBP=55.

Itinerari que ens apropa a excel•lents miradors naturals sobre la vall del Freser, i que ens permet gaudir, gairebé a vol d’ocell, dels contrastos que ens ofereixen els paisatges del Ripollès. Indrets com el Pla de la Tomba i Sant Pere d’Aüira ens permeten apropar-nos a un tipus de vegetació rocallosa pròpia d’indrets solejats amb escàs sòl format. L’itinerari, a més, transcorre travessant diferents comunitats forestals com pinedes, rouredes i un singular alzinar. Pel que fa al patrimoni cultural, aquest itinerari ens permet apropar-nos a una de les joies del romànic de la comarca, l’església de Sant Pere d’Aüira, encinglerada dalt d’un turó sobre la vall del Freser. També descobrirem una de les tres esglésies parroquials de Campdevànol, advocades a sant Cristòfol: la coneguda com Sant Cristòfol Vell (S.XVIII), enfilada sobre el poble, al costat del cementiri; opcionalment ens podrem desviar des de la cruïlla que trobem després del Coll de la Batalla pel Coll de l’Euga per visitar la més antiga, la Vella, d’origen romànic (S.XII) i actualment en ruïnes; i un cop a Campdevànol la més recent, i parròquia actual, Sant Cristòfol Nou (any 1890). Durant el descens l’itinerari ens permet observar la impactant intervenció de l’ésser humà sobre el medi natural en l’activitat extractiva de les guixeres, situades a l’altra banda de la vall del Merdàs, així com vestigis de l’activitat agrícola de masos, la majoria molt més antics que l’actual vila de Campdevànol. L’itinerari està marcat amb senyals de color groc. Tot i així haurem d’anar en compte en algunes cruïlles, doncs no son tan evidents sobre el terreny.

• Km. 0,00 – Cementiri de Campdevànol. Pal indicador. El Baell, Montgrony, Campelles, també Itinerari de Natura de Sant Pere d’Aüira. En comptes de pujar en direcció a l’ermita voltarem el cementiri per la pista cimentada en lleugera pujada i després en baixada.
  • Km. 0,49 – Per la dreta ens surt una pista que obviem. Continuem per la pista observant alguns exemplar de cirerers prou importants.
  • Km. 0,76 – Cruïlla. Just després de passar Cal Tauler la pista en bifurca, per l’esquerra aniríem a Can Xandri, Mas Cal Blasco i Mas Puigcorber, continuem per la dreta en direcció a Cal Perris i Mas de la Teuleria.
  • Km. 1,56 – Deixem a la nostra dreta el Mas de la Teuleria.
  • Km. 1,67 – Després de passar un barranc deixem la pista que continua pujant cap el Coll de la Batalla pel Pla de la Baga i prenem una antiga pista de terra que baixa fins a creuar un torrent i començar una pronunciada pujada.
  • Km. 2,09 – Cruïlla. Deixem el camí que continua pujant cap el Pla de la Baga i agafem un corriol per la dreta. (NO).Fita.
  • Km. 2,44 – Cruïlla. Baixant cap al torrent, després d’una marcada corba a la dreta sortim a una antiga pista que puja al Coll de la Batalla, continuem per aquesta cap a la dreta en lleugera baixada paral•lelament al torrent del Coll de la Batalla.
  • Km. 2,67 – Deixem la pista que continua cap al riu i girem fent una corba molt tancada a l’esquerra que ens porta al fons del torrent, el travessem i comencem a pujar.
  • Km. 2,89 – Plafó informatiu de l’itinerari: L’ALZINAR. Estem a les alzines de Rotllan. El camí dibuixa una ampla corba en lleugera baixada per acabar en una curta pujada per sortir a la pista.
  • Km. 3,48 – Sortim a la pista que puja a Sant Pere d’Aüira, la seguim per l’esquerra.
  • Km. 4,84 – Deixem una pista abandonada que surt per la nostra esquerra.
  • Km.5,11 – Deixem la pista i agafem un corriol que surt per la dreta i s’endinsa al bosc. Pal indicador i roca que ens indica cap al Pla de la Tomba. El camí guanya alçada ràpidament fent curtes llaçades fins que sortim del bosc i arribem a un pla.
  • Km. 5,5 – Pla de la Tomba. Mirador amb plafons que ens ajuden a identificar les muntanyes que es poden veure al voltant, des del Puigmal fins al Montseny. Tornem a agafar el camí pel bosc (O-SO).
  • Km. 5,93 – Passem pel costat d’una cinglera balmada i trobem un nou plafó informatiu de l’itinerari: LA ROUREDA. Solei de Rotllan. Km.
  • 6,91 – Sortim de nou a la pista que puja a l’ermita de Sant Pere d’Aüira que ja veiem i la tenim a tocar.
  • Km. 7,11 – Arribem a l’àrea recreativa de Sant Pere d’Aüira. Pal indicador. Enllaç amb el GR-3 que seguim pujant per un camí empedrat que ens porta fins l’ermita.
    Imatge
    Interior de l’ermita de Sant Pere de d’Aüira
  • Km. 7,31 – Ermita de Sant Pere d’Aüira. Donat que es celebrava l’aplec de Sant Pere es trobava oberta i la vam poder visitar. Continuem pel camí que surt per la banda E de l’ermita, baixant rapidament.
  • Km. 7,94 – Sortim a la pista que es fa servir habitualment per pujar a l’ermita, just en plena corba tancada. La seguim uns metres de baixada i just quan s’acaba la corba surt un corriol per la nostra esquerra que continua baixant amb força.
  • Km. 8,10 – De nou sortim a la pista a l’alçada del Coll de la Batalla, deixem la pista que davalla cap al Pla de la Baga i enfilem la pista en desús que tenim davant i que puja amb força. Als poc metres trobem un altre plafó informatiu de l’itinerari: LA PINEDA. El camí continua pujant i voreja el Puig de la Batalla.
  • Km. 9.53 – Cal Xandri – Mas abandonat. Continuem per la pista que donava accés al mas i als poc metres agafem un corriol a la dreta que baixa cap el Collet de Puigcorber.
  • Km. 9,91 – Sortim a una antiga pista que seguim uns metres a la dreta i arribem al Collet de Puigcorber. Travessem el prat que en aquestes dates es una catifa de flors.
  • Km. 10,45 – Cruïlla amb el camí que per la dreta ens portaria a l’església de Sant Cristòfol “la Vella”. Pal indicador. Continuem rectes.
  • Km. 10,77 – Pocs metres a l’esquerra del camí hi ha una Creu de Ferro. Bon mirador sobre Campdevànol i el Freser.
  • Km. 10,97 – Arribem a l’església de Sant Cristòfol Vell a la part posterior i superior del cementiri. Passem per sota de la rectoria que forma una arcada. Baixem vorejant la paret occidental del cementiri.
  • Km. 11,09 – Pal indicador a la part baixa del cementiri. Final de l’excursió.